L’entrada
a l’escola representa per
a la majoria d’infants la primera separació
de la família. És un motiu de preocupació
per a tots els que hi estem implicats
i per això és molt important entendre
i gestionar bé el procés d’adaptació.
L’adaptació
s’associa a l’inici de curs però en
realitat condiciona tot el primer trimestre.
Podria
semblar que només afecta els infants
però la veritat és que suposa un procés
a tres bandes, la de l’infant, les famílies
i les educadores o educadors.
La
part principal d’aquest procés és la separació
de l’infant de les seves figures de
referència afectives que normalment són
el pare i la mare.
Però
a més a més, li demanem a l’infant que
conegui i s’adapti a uns nous espais i
a unes noves figures de relació i, tot això,
ho ha de fer en un temps rècord.
Si
prenem consciència d’aquest procés entendrem
les dificultats d’algunes criatures
i que l’allargament del temps d’adaptació
comporta la superació amb èxit
d’aquest important repte.
L’adaptació
és un procés individual. Cada infant
és diferent, hi ha infants que viuen l’entrada
a l’escola amb tranquil·litat i
d’altres que els genera moltes inquietuds. Per
això el procés d’adaptació
es planteja de manera individual
amb cada infant i amb cada família,
amb l’objectiu d’oferir confiança i
seguretat tant en els menuts com a les seves
famílies.